Post info


Comments 102


Author: Geografi STPM .............



JEREBU

Maksud:

Jerebu ialah keadaan kehadiran partikel terampai di atmosfera seperti gas-gas, debu, habuk, dan zarah di dalam keadaan udara kering. Pada amnya fenomena jerebu juga berpunca daripada pencemaran udara.

Punca-punca berlakunya jerebu

Di Malaysia tahap kualiti udara ditunjukkan oleh Indeks Pencemaran Udara (IPU). Tahap kualiti udara yang teruk ialah IPU 101-400. Masalah jerebu berpunca daripada kegiatan manusia iaitu pertama melalui pambakaran hutan secara besar-besaran tanpa menimbangkan kesan terhadap alam sekitar seperti yang dilakukan di Kalimantan dan Indonesia akhir-akhir ini telah menyebabkan masalah jerebu di negara kita.

Kedua, pengeluaran asap yang tidak terkawal dari kawasan perindustrian seperti kawasan perindustrian yang menggunkan minyak dan arang batu sebagai bahan api. Selain itu bahan-bahan pencemar juga dilepaskan daripada proses-proses yang terdapat di dalam industri seperti industri petrokimia dan industri kuari. Contoh kawasan perindustrian ialah Seguntor di Sandakan dan Lembah Klang. Industri yang berasaskan kayu juga mengundang masalah masalah jerebu. Bahan-bahan buangan sisa industri ini seperti habuk-habuk kayu, kulit-kulit kayu dan serpihan-serpihan kayu biasanya dilupuskan secara dibakar. Pembakaran akan menyebabkan karbon monoksida, sulfur dioksida, nitrogen oksida, hidrokarbon di samping debu, dan habuk terampai dibebaskan ke udara yang kesemuanya boleh manambah-burukkan lagi masalah pencemaran udara dan jerebu.Selain itu, asap hasil dari pertambahan bilangan kenderaan di jalan raya juga menyebabkan pertambahan asap-asap di kawasan sekitarnya.

Ketiga,masalah jerebu juga berpunca daripada faktor semulajadi iaitu fenomena El-Nino. Akibat dilanda El-Nino, suhu perairan di Lautan Pasifik meningkat secara tinggi berikutan pergerakan angin timuran yang perlahan di tengah dan barat perairan tersebut. Pada masa yang sama, Asia Tenggara akan mengalami musim kemarau yang kering memudahkan kebakaran hutan seperti yang berlaku di Sumatera dan Kalimantan. Akibatnya, asap terlepas ke ruang udara dan terperangkap di ruang angkasa sehingga menghasilkan keadaan yang berjerebu.

Jerebu juga terjadi akibat letupan gunung berapi. Contohnya letupan gunung berapi Krakatoa dalam tahun 1883 dan Gunung Agung di Bali 1963, yang telah banyak mengeluarkan habuk dan gas-gas ke dalam udara

Kesan-kesan jerebu

Terdapat banyak kesan negatif akibat jerebu. Antaranya ialah, ia boleh menjejaskan kesihatan manusia serta binatang dan boleh membantutkan tumbesaran tumbuhan. Kesan kesihatan manusia yang paling ketara ahíla terhadap sistem pernafasan dan boleh menyebabkan penyakit asma, sakit kerongkong, nemonia dan penyakit-penyakit yang berkaitan dengan jantung. Bagi haiwan pula,, kesihatan terganggu sekiranya haiwan tersebut memakan tumbuh-tumbuhan yang diselaputi oleh zarah-zarah beracun. Teranakan seperti lembu, kerbau dan kambing yang memakan tumbuhan ini akan menjadi mangsa keracunan makanan.

Selain itu, kesan jerebu juga boleh mengurangkan jarak penglihatan. Keadaan ini berlaku disebabkan oleh komponen-komponen yang ada di dalam jerebu berupaya menyerap dan menyerakkan cahaya matahari. Pengurangan jarak penglihatan membawa masalah besar kepada aktiviti ekonomi dan harian penduduk. Ia akan mengganggu aktiviti perkhidmatan udara dan laut serta ketidaklancaran perjalanan darat.

Risiko kemalangan boleh berlaku seperti kapal terbang dan papal laut atau kenderaan di jalan raya menjadi semakin besar. Di dalam kes jerebu 1997, negeri Sarawak merupakan negeri yang paling teruk dengan IPU mencecah angka 800. Sarawak diisytiharkan darurat Jerebu selama hampir seminggu. Akibatnya, sebahagian besar aktiviti ekonomi di bandar Kuching lumpuh dan semua sekolah terpaksa ditutup.

Selain daripada itu, jerebu juga memberi kesan kepada sektor pertanian kerana menghalang kemasukan cahaya matahri yang cukup bagi membolehkan tumbuhan menjalankan proses fotosíntesis. Kesannya tumbesaran tumbuhan pendebungaan, dan penghasilan buah berkurangan. 

Selimut jerebu ini biasanya hilang selepas hujan turun. Namun begitu, hujan yang turun selepas fenomena jerebu berlaku akan memberikan kesan sampingan yang berpunca daripada hujan asid. Hujan ini seterusnya akan merosakkan tanaman dan tumbuhan, meningkatkan nilai keasidan tanah dan air sekaligus mengganggu keseimbangan dalam ekosistem seperti ekosistem akuatik, ekosistem hutan dan ekosistem muara.

Langkah-langkah mengatasi masalah jerebu

Antara langkah yang boleh diambil ialah tindakan segera untuk menghentikan pembakaran hutan secara terbuka dan secara besar-besaran diperlukan. Tindakan secara kolektif dengan penggunaan alat pemadam api yang canggih dan saintifik boleh membantu mengurangkan masalah jerebu. Di samping itu juga undang-undang ketat perlu dikenakan terhadap pihak atau syarikat tertentu yang sengaja membakar hutan untuk tujuan pertanian.

Kedua, bahan pencemaran udara haruslah dikurangkan untuk mengelakkan masalah jerebu di negara kita. Kesesakan lalu lintas menambahkan arbón dioksida, karbón monoksida dan sebagainya yang menambahkan keadaan berjerebu. Oleh yang demikian, bilangan kenderaan yang menggunakan jalan raya, khususnya di kawasan-kawasan yang terlibat seperti Kuala Lumpur haruslah disekat atau dikurangkan.

Ketiga, jerebu boleh dihilangkan dengan usaha pembenihan awan bagi menurunkan hujan. Hujan adalah pembersih udara semula jadi yang terbaik. Pihak Jabatan Alam Sekitar telah bekerjasama dengan Puncak Niaga Sdn. Bhd telah melakukan beberapa siri pembenihan awan khususnya di sekitar Lembah Klang dan negeri Selangor.

Keempat, masalah jerebu juga boleh dikurangkan dengan menggunakan Indeks Pencemaran Udara (IPU) untuk mengenal pasti kawasan yang bermaslah dan mengambil tindakan susulan untuk mengatasi maslah jerebu. Pembacaan indeks haruslah dilakukan dari semasa ke semasa agar usaha mengehadkan kilang-kilang daripada pengeluaran asap atau gas yang berlebihan dapat diatasi

Masalah jerebu juga boleh diselesaikan melalui persepakatan bersama antara negara jiran dan pada peringkat global diperlukan untuk menangani masalah alam sekitar . Kerjasama boleh dilakukan dari segi perlindungan alam sekitar secara kolektif dan kajian saintifik dan kajian saintifik digiatkan untuk menangani masalah ini.

102 comments:



  1. Anonymous

    terima kasih

  1. terima kasih kerana menolong saya

  1. terima kasih kerana menolong saya

  1. terima kasih kerana menolong saya

  1. terima kasih sebab tolong saya buat pbs ..tq ^-^

  1. tq .. jasamu dihargai .. :')

  1. Terima Kasih . Maklumat ini sangat berguna terhadap saya!

  1. TERIMA KASIH ... DAH SIAP KERJA PBS SAYA ! DAH SIAP PBS BAND 5 .. Alhamdulillah ...

  1. ffffuhhhhhhh nasib baik ade internet>>>>>>>>

  1. time kasih awokkk.....

  1. thanks kerana telah mmbantu saya buat PBS Band 5 :))

  1. thanks for giving me answers for PBS B5D2E1 gahahaha xD

  1. PBS ooooo PBS !!! I'm Done with my Mrsm Assignment :) Thx !! :P

  1. This comment has been removed by the author.
  1. thanks 4 ur help for finishing my pbs assignments.. ^_^

  1. Thank you !! Siap jugak PBS Band 5 saya xD

  1. Hi.. Thanks for uploading this.. Really appreciate it.. And you can actually label 'Kesimpulan' so that others can juz copy everything :)

  1. thank you so much...dpt jgk sye siapkn folio geo sye..^_^

  1. Thanks for the info , siap juga PBS aku ^_^ , heheh

  1. Terima kasih nota ini bantu sayabutk buat pbs ;)

  1. terima kasih...:)

  1. Terima kasih kerana tlg saya utk buat PBS...

  1. Terima Kasih.... Siap pon PBS... Tapi panjang sangat la.. penat tangan saye ..!!

  1. muahhaha
    thanks a lot DUDE~

  1. THANKS ...,,/.
    I'VE FINISH MY HOME WORK ON PROJECT (B5D2E1)
    = =
    MY TEACHER ASK ME WHERE I GET IT FROM xxd~
    = =
    HAHA...
    TQ V3

  1. waaaaaa :O thank you for this information :) thank you for helping us to complete this PBS. Thank you so much ;)

  1. thanks yes ! dah lepas band 5

  1. thanks ...

  1. Thank for help

  1. Thank for help

  1. Thank for help

  1. Thanks ... sangat membantu ...saya lepas band 5 (B5D2E1)...
    From: SMK Bandar Tasik Puteri :)

  1. Thanks for help me do my PBS:)
    B5D2E1(*¯︶¯*)

  1. not b4d...anyw4y$ thankz

  1. not b4d...anyw4y$ thankz

  1. Hye ! Thnks sbb membantu . im gonna do my pbs . yeayyy !

    Students :SMK PASIR GUDANG

  1. thanks 4 help....

    students:SMK PUTRA PERDANA

  1. Siap kot pbs aq......ki2......TERIMA KASIH........kalo bleh buat la lgi....sbjek len....

  1. Gilerk ah.....kjam tol

  1. Gilerk ah.....kjam tol

  1. thanks. .give me an information to do PBS B5D2E1. .. .


  1. Yus

    thanx for your information.....now i can finish my PBS....

    :)

  1. Thank you :D
    I've been searching for this! <3


  1. am

    input yang baik...thanks


  1. am

    input yang baik...thanks

  1. Lepas dh band 5

  1. thank u for helping us doing our pbs assignment ^_^ kuekuekuekue

  1. simple memiple klau ada jawapan

  1. terima kasih kerana mengeluarkan artikel ini ia bnyk membantu saya untuk mencari bahan kajian kes PT3
    doakan yang terbaik untuk saya ye..insyaallah

  1. REALY USEFUL IT'S 5 STAR...........................

  1. This comment has been removed by the author.
  1. .!.!.!.!.!.!.THANKZZZZZZZZ.!.!.!.!.!.!.

  1. Thanks for helping me finishup my PT3 GEO

  1. finally , done pbs geo . kamsahaminda ^^

  1. terima kasih kerana menolong saya

  1. Thanks for helping me …………
    thanks~thanks~thanks~

  1. thank you !

  1. Its more easy to me....thank you

  1. thank you soo much! helped me alot

  1. thank you ... :) hanya tuhan yang dpt membalas ...

  1. kamsahpnida because help me...

  1. terimaa kasihh :) siapp akhirr nyaa presentation sainss sayaaa .

  1. thanks :) its really useful and i can do my pt3 project easily :)
    tq xD

    FROM:SMK SRI PANTAI

  1. Thank you very much.... :P

  1. Terima kasih 😊

  1. Terima kasih 😊

  1. This comment has been removed by the author.
  1. Terima kasih...Ia maklumat yg sangat berguna...

  1. Best


  1. Anonymous

    terima kasih ia memang bantu saya untuk final exam. I really proud of this blogger thank u so much

  1. Yes akhirnya jawapan untuk segala masalah ko ......aku bebas dari gengaman cikgu muzayanah.....hahaha aku bebas dari tangan mu cikgu Muzai haha bukan kali ini cikgu NOT TODAY

  1. Yes akhirnya jawapan untuk segala masalah ko ......aku bebas dari gengaman cikgu muzayanah.....hahaha aku bebas dari tangan mu cikgu Muzai haha bukan kali ini cikgu NOT TODAY

  1. Muito obrigado! O conteúdo aqui é a mesma coisa com a tarefa que o meu professor designado para mim antes. Deus o abençoe !

  1. thank for help ^^

  1. terima kasih bnyk2

  1. terima kasih kerana memberi daya contoh untuk membuat folio....kene hantar esok ni.....

  1. Thank for information
    This blogger have best idea and can help any student thank for support
    =visi us at blogger
    Http://famaliqofficial.blogspot.com

  1. Dapatlah buat folio yang cikgu bagi
    Terima kasih

  1. This comment has been removed by the author.
  1. Thanks for ur help,i can finish my geografi projek now,yaay!!!

  1. Thanks for your hepl ! now done my geografi kajian kes . thanks u so much !!!

  1. saling semua ke??

  1. Thanks bro

  1. this help me too much

  1. Hai, nama saya adalah Mr victor. Saya pribadi
    pemberi pinjaman yang memberikan
    pinjaman kepada individu swasta dan perusahaan. Apakah kamu
    telah ditolak
    oleh begitu banyak bank? Apakah Anda butuh keuangan?
    membangun bisnis Anda? Melakukan
    Anda butuh keuangan untuk perluasan bisnis Anda
    bisnis? Atau apakah kamu butuh a
    pinjaman pribadi Pinjaman saya berkisar dari pribadi ke
    pinjaman usaha Saya
    Suku bunga sangat terjangkau serendah 2% dan pinjaman kita
    Prosesnya sangat cepat
    baik. Saya sangat bersedia untuk membuat semua keuangan Anda
    masalah hal
    masa lalu. Jika Anda benar-benar siap untuk mendapatkan
    masalah keuangan
    dipecahkan, Lalu cari tidak lebih jauh dan mengajukan pinjaman
    hari ini.

    Jika anda tertarik Balas Email: financialchoice3@gmail.com
    dan apa sapp +2348029085063 untuk info lebih lanjut
    TERIMA KASIH
    MR VICTOR DONARD

  1. cout << "Terima kasih"

  1. thank you....

  1. tank you for your help

  1. tq bro akhirnya siap weh kerja khusus ^^ tq very much a bro

  1. STPM punya tapi sebijik mcm tingkatan dua punya hihihi

  1. Terima kasih

  1. ADAKAH ANDA MASIH TERTANYA-TANYA DI MANA UNTUK MENDAPATKAN PINJAMAN TULEN???
    Di mana dan bagaimana untuk mencari syarikat yang tulen untuk mendapatkan pinjaman kekal satu cabaran besar kerana terdapat begitu banyak pemberi pinjaman palsu dalam talian. Saya juga mempunyai ketakutan dan saya ditipu oleh pemberi pinjaman palsu pada masa lalu sehingga rakan saya memperkenalkan saya kepada Syarikat yang tulen yang dipanggil pinjaman Imperial. Tetapi di sini adalah penyelesaian. Pada mulanya saya fikir ia adalah semua jenaka sehingga saya menerima mesej daripada Bank saya selepas 3 hari menghantar permohonan saya bahawa wang itu benar-benar dipindahkan ke akaun bank saya. Saya terkejut untuk mendapatkan pinjaman tanpa tekanan. Tiada kos tersembunyi, tiada cagaran yang diperlukan, tiada kertas kerja yang terlalu banyak. Jika anda ingin mendapatkan pinjaman tulen, hubungi e-mel mereka dengan segera (imperialincorporated1@gmail.com) saya berkongsi maklumat ini di sini kerana saya tidak boleh menyimpannya kepada diri saya sendiri. Saya berjanji anda, anda akan kembali ke sini untuk memberitahu kesaksian anda sendiri dan berterima kasih kepada saya kemudian. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman segera, hubungi mereka sekarang dan anda akan gembira anda lakukan. Anda boleh menghubungi saya e-mel jika anda memerlukan maklumat lanjut daripada saya bagaimana untuk mendapatkan pinjaman daripada mereka melalui moga228811@gmail.com

  1. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
    Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
    BBM INVITE:::[D8980E0B]

  1. Sama sama

  1. Terima kasih

  1. Tq .siap jugk pbl geo

  1. tenkiu sbb bgi mklumat:)

  1. membantu giler nk wt kursus geo... thank you beb!!

  1. TQVM...

  1. HAHAHAHAHAHAHH tq for bagi tahu jawapan 🤣🤙🏻

Post a Comment

Powered by Blogger.